RSS 2.0

svar på en rolig fråga
2011-12-14 18:32:06 | | Kommentera här! 0




Svar: Det är faktiskt en bra fråga. Även om jag bor i den från och med nu så kallade eskimåtrakten vet jag faktiskt inte någon stor skillnad mellan palt och kroppkakor. Det enda jag vet (vilket jag tror kan vara den stora skillnaden) är att palt är gjord på bara råriven potatis, medan kroppkakorna är gjorda på antingen bara kokt eller både och.

Förutom det kan palt vara gjord på lever och blod också (som smaksättning helt enkelt) Dessutom har jag för mig att kroppkakor har en ljusare och mer gulvit färg än vad palten har. Palten är lite mer gråfärgad..

Här är en liten förklaring från Wikipedia om vad palt i norra Sverige är:
"I norra Sverige tillagas palt av rå, malen (eller finriven) potatis, som blandas med mjöl och salt till en någorlunda hård smet. Av denna smet formas runda bollar (paltar) som fylls, oftast med fläsk men även andra fyllningar förekommer. Paltarna kokas i rikligt saltat vatten. Det går även att göra platta paltar utan fyllning, dessa kallas flatpalt. Palt görs oftast på enbart vetemjöl då oftast benämnd "pitepalt". Men även en blandning av vete och korn- eller rågmjöl förekommer ofta i Västerbotten då kallad "grå palt" Det finns ett flertal varianter på recept för palt."

Önskar att jag visste exakt svaret på denna fråga, men jag antar att jag är alldeles för lite eskimåig för att veta. Hehe.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback